زن واقعی

یک زن واقعی، موجود بسیار دوست داشتنی ای است. به نظر من یکی از زیباترین های جهان. منظورم از واقعی، این نیست که مو رنگ نشده باشد. منظورم این نیست که گوشواره نداشته باشد. منظورم این نیست که لباس پیچیده ای نپوشیده باشد. منظورم هم این نیست که ماتیک زده باشد نزده باشد. منظورم کسی است که خودش باشد. کسی است که به خودش اعتماد داشته باشد و کسی که از خودش نترسد و خجالت نکشد.

این جریان، یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود با وجود روشن بودن همیشگی تلویزیون، من از رسانه هایی که به شکل نگاه آدم ها جهت می دهند خوشم نیاید. در رسانه ها همیشه زنان لاغر، زیبا هستند و افراد چاق خنگ. من حالم از این به هم می خورد. از اینکه کسی به راحتی بر اساس یک تقسیم (قد به وزن)، آدم ها را طبقه بندی کند.

هم بین آدم های چاق، آدم دوست داشتنی هست و هم بین آدم لاغر. هم بین زنان با پستان بزرگ، زن جذاب هست و هم بین زنانی با پستان های کوچک (سینه: بخشی از بدن که بین گردن و کمر قرار دارد و حاوی اجزای دیگر مثل پستان،‌ استخوان های قفسه سینه، قلب و .. است). می خواهم بگویم جذابیت و زیبایی به هیچ وجه قابل تقلیل به وزن، اندازه دور کمر، شکل دماغ، مو و … ندارد و متاسفم که رسانه ها دائما سعی می کنند به من و شما بقبولانند که چیزی به اسم «مدل ایده آل»‌ وجود دارد و همه باید به آن نزدیک بشوند. مثلا به این دختر از مجله پلی بوی نگاه کنید:

women in media

متوجه نکته «غیرطبیعی» شدید؟ آنقدر با گیمپ (یا شاید فتوشاپ) سعی کرده اند این دختر را به «ایده آل» نزدیک کنند که دیدنش من را یاد یک رمان علمی تخیلی می اندازد که در آن نقطه افتراق آدم ها و ربات ها فقط این بود که ربات ها چون از مادر متولد نشده بودند، ناف نداشتند. در آن رمان مرسوم بود که زن ها لباسی بپوشند که نافشان را نشان بدهد و با اینکار خود را از ربات های حاضر در مهمانی جدا کنند (:

من انسن ها را واقعی دوست دارم. انسان ها را با ناف دوست دارم. انسان ها را با انحناهای بدنشان. با چروک احتمالی کنار صورتشان. با خستگی هایشان و با چیزهای روزمره شان. شدیدا از «عروسک» بدم می آید: کسی که خودش نباشد. کسی که سعی کند یک نفر دیگر باشد. کسی که سعی کند شبیه به یک مدل خاص باشد. کسی که رفتارش تمرین شده باشد. کسی که هر حرکتش را برای رسیدن به یک هدف نهایی بسنجد و کسی که جرات نکند خودش باشد.

آخر کار تکرار کنم که افراد ممکن است بخواهند چاق شوند، ممکن است بخواهند لاغر شوند، ممکن است بخواهند جراحی زیبایی کنند و … . تا وقتی این جریان منجر به برداشت بهتر از خودشان می شود، من خوشحالم. بی علاقگی من به اینجور آدم ها وقتی شروع می شود که اینکارها را برای رسیدن به یک ایده آل غیرواقعی انجام دهند و نتیجه اش هم این باشد که بعد از هر تلاش، سرخورده تر شوند و سراغ راه حل های پیچیده تر بروند (:‌

23 thoughts on “زن واقعی

  1. نظرتون اينقدر به حقيقت نزديكه كه مشكل مي شه تصوركرد كه ادم هايي با اين اعتقاد وجود داشته باشند. كشف اينكه ادم هايي مثل شما تو دنيا هستند هرچند كم و پراكنده اميد بخشه

  2. مرسی عالی بود. خیلی برام قشنگ بود که اینجوری فکر می کنید. خیلی برام جالب تر بود که هستند اینچنین انسان هایی به قول “هدیه” هرچند کم و پراکنده. لذت بردم:)

  3. راستی یادمه توی وبلاگ قبلیتون فکر کنم یه مطلبی هم درباره یه خانم چاقی که مدل شده بود نوشته بودین با یه عنوانی شبیه “بزرگ، زشت نیست” اون هم خیلی جالب بود

  4. جادی جان خیلی مطلبت عالی بود. منم همینطوری فکر می کنم و کاملا باهات موافقم. وجود آدمایی با این تفکر درست خیلی لازمه

  5. خیلی چیزای دیگه مون هم هست که داره از اصالتش فاصله می گیره. انگار اصالت داره گم می شه کم کم

  6. عالی بود جادی.اشکم در اومد.اجازه می دی ما با ذکر منبع رو سایت بذاریمش؟تو چرا نوشته های اینطوری رو برمون نمی فرستی؟

  7. از خودن این متن گریه ام گرفت از شادی و حیرت آن که زن واقعی می تواند دوست داشتنی باشد.. با هیکل چاق و دماغ گوشتی.. در این نوشته دوستتان داشتم.. طبیعت حفظتان کناد..

  8. ba halo havaye emroozam in neveshtatoon ye jory daghe delamo taze kard,be har hal adam ye vaghty be in natije mirese ke khoshgeliam bi faiedast,va har chi bishtar beshe bishtar be adam feshar miare,inke har ki sare rahet peidash mishe az hamoon aval be khatere khato khalo ghiafat bashe va bedony inghadr ziad nemomone ke khode vaghyito beshnase chon az hamon aval faghat vace in eomade ke lezate saro zahero bebare,adama kamtar pish miad ke be poshe ye pishoonie ziba fekr konan va ahamiat bedan,zibaiy charactere adamo baraye afrad kam rang mikone…va in aslan hesse khoby nist…

  9. ممنون. کاملا موافقم و در ضمن توضیح زیر عنوانتان از طرف من – هیچکاره وبلاگشهر – به عنوان مفیدترین و مثبت ترین توضیح مختصر از دیدگاهی که دوست دارید شما را بشناسند و به سمتش حرکت کنید ، شناخته شد. با آرزوی شادی و موفقیتتان

  10. سلام … چه بحث به جایی .
    دوست من آنچه که ریشه این هویت را میخشکاند انحصار طلبی است که البته به شکلی فراگیر همه حوضه های بشری رو تهدید میکنه و شادمانی رو نابود میکنه … در مورد زن میتونم اینو بگم که :
    که ای گندم من ، ناز می خرامی و هنوز زخمهایت را لبخند سپید ماهتاب رویت در جام امید می نوشد . من از دیدن دانه بازمانده ات هر صبح و شب پر میشوم از هستی که تو در این آوردگاه دشوار چه خندان و بی پروا و مستی . پیکر هر خواسته گندم گونه ات اینجاست جان من و روح شادمان تو گره در هجوم هر نفس تازه من دارد . نا مهربانی تنهایت را تنها نمیگذارم که اندیشه من تا سرور عالم گیر ازل ، جاودانه تکیه گاه آرام تو باشد . اگر آن باغچه کوچک پاییز و مهرگاه تو نبود کشتگاه دل خوش ، سالهاست که بی بار است.

    تو با من همراه شو که بی حساب بخوانیم ، به ساز جان برقصیم ، اسب غرور بتازییم ، خانه نور بسازیم .ای من خدا بیاور که ما خدا بنوشیم ، گندم و دل بیاور کز دل خاک بجوشیم . جانم صدا بر آور که فریاد بپوشیم ، از سنگ وچوب درآییم به آسمان بکوشیم .

    شاد باشید.

  11. من افتخار می کنم که چنین مردی مانند شمادر این کره خاکی مان وجود دارد و به زنان حقیقی باور دارد.
    بهروز باشی.

  12. سلام،
    واقعا زن خوب كسي است كه در فكر شوهر خود باشد و به او رسيدگي كند، امّ متأسفانه الآن در جامعه ما دنبال اين هستند كه از هم بر سر كار رفتن سبقت بگيرن، كار خوبه امّا كاري كه به منافع شوهر ضرري نزند، به اعتبار اين زن لطمه نزند، به آبرو و حيثيت و … ضربه اي نزند.
    در يك كلام، زن خوب زني است كه هر چه اسلام از او مي خواهد انجام دهد، ياعلي!

Leave a Reply

