ابونتوی جدید،‌ بریل زیبا

خب بعد از چند روز بالاخره نصب اوبونتو روی لپ تاپم به شکلی که دوست دارم تمام شد. از کجا شروع کنم؟ از تفریح ؟ بازی ای که ازش خوشم اومده Forzen Bubble است.

یک بازی تحت اینترنت که می تونیم با بقیه آدم های توی دنیا از ترکاندن حباب های هم رنگ لذت ببریم ! در عین حال ادیتور جدیدی دیدم به اسم Tea که فعلا دارم باهاش کار می کنم و یکی از سازگارترین هایی با فارسی است که تا حالا دیدم.

در عین حال این اوبونتو، همه چیز لپ تاپ من رو می شناسه. این لذت بخشه. حتی کارت گرافیکی در پیت‌اش و بسیار ارزون اش رو نه فقط می شناسه که به راحتی ازش برای چیزی که من فکر می کردم روی دستگاه من غیر ممکن است جواب می گیره: بریل یا Beryl. این یک میز کار سه بعدی تحت یونیکس است. البته وقتی می گم سه بعدی منظورم سی درجه چرخاندن ویستا نیست بلکه این تصور را داشته باشید که چهار مونیتور دارید که چهار وجه یک مکعب قرار گرفته اند و می تونید مکعب رو بچرخانید. پنجره ها با لغزش بین این چهار مونیتور حرکت می کنند و بنا به نیاز شما مرتب می شن. یک چیزی شبیه به این:

jadi_beryl_ubuntu.jpg

این بریل جدیدترین قاقاليلی لینوکس است. زیبا و جذاب. همه چیز مرتب است، به جز یک اشکال کوچیک: در روند انتقال از سیستم عامل لینوکس قبلی (فدورا) به این یکی، اشتباها یک بخش از کارهام رو منتقل نکردم. ولی اشکالی نداره، شروع دوباره از صفر گاهی در نهایت به نفع آدم است. داشتم یک کتاب ترجمه می کردم که باید از اول شروع می کنم. ولی اصلا نگران نباشید چون همین دیروز شروع کردم.

One thought on “ابونتوی جدید،‌ بریل زیبا

  1. سلام جادی جان،
    راست‌اش یک چیزی هست که من را کمی ناراحت می‌کنه. من هم اوبونتو را خیلی دوست دارم. ولی مشکل اینه که اوبونتوی شما با بریل خوب کار می‌کنه چون شرکت کنونیکال، سازنده‌ی اوبونتو، درایورهای غیرآزاد کارت‌های گرافیکی را در اوبونتو قرار داده. بنابراین اوبونتو با وجود تبلیغاتی که میشه خیلی هم آزاد نیست. دبیان، فدورا، و اوپن‌سوزه همه توزیع‌های کامیونیتی و محصول تلاش یک سری داوطلب هستند ولی اوبونتو یک توزیع تجاری هست که مجبور به سوددهی است. گفته بودید که فلسفه‌ی اوبونتو را دوست دارید، ولی فکر نکنم آن فلسفه تنها دلیل وجودی اوبونتو باشه.

Leave a Reply

